KDO JSME?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA A STŘEDNÍ ŠKOLA WALDORFSKÁ JE STÁTNÍ ŠKOLA SPADAJÍCÍ DO SÍTĚ SPECIÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ, ZŘIZOVATELEM JE HLAVNÍ MĚSTO PRAHA, SE SÍDLEM MARIÁNSKÉ NÁMĚSTÍ 2/2, PRAHA 1.
Na základě principů a zásad waldorfské pedagogiky pracuje s dětmi a mladými lidmi se zdravotním postižením a se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
POVINNĚ ZVEŘEJŇOVANÉ ÚDAJE
NÁŠ PROGRAM
NAŠE CÍLE
- Usilujeme o harmonický vývoj dítěte v souladu s jeho aktuálním vývojovým stupněm a konkrétními vzdělávacími potřebami.
- U dětí se snažíme podněcovat zvídavost, zájem o vzdělávání, tvořivost, toleranci, společenskou odpovědnost a důvěru.
- Respektujeme individuální možnosti a schopnosti každého dítěte, individuální tempo, temperament.
- Naším cílem je probouzet skryté schopnosti dětí a umožnit jim jak skutečný rozvoj individuality, tak i jejich sociální integraci.
- Cílem je, aby dítě získalo za pomoci sil myšlení, cítění a vůle v průběhu výuky ucelený a nezkreslený pohled na okolní svět.
- Při práci s dětmi využíváme prvků léčebné pedagogiky a umělecká cvičení jako malování, modelování, práci se dřevem, léčebnou eurytmii, kreslení forem, hraní na hudební nástroje, Bothmerovu gymnastiku, hiporehabilitaci, logopedii, pracovní činnosti (předení, tkaní, šití, práce s ovčí vlnou, práce se včelím voskem, řezbářství, kovářství, keramika, práce s proutím, zahradnické práce).
- Teoretická i praktická výuka probíhá ve školní budově na Opatově. Některé epochy a vyučovací témata se v nižších ročnících uskutečňují rámci školy v přírodě v nadačním domě v Roškopově u Staré Paky. Tento dům vlastní a provozuje Nadace JAK, která se podílí na činnosti školy.
- Při škole funguje ranní a odpolední školní družina (1. – 6. třída) a školní klub (7. – 12. třída).
WALDORFSKÁ PEDAGOGIKA
Základy tohoto typu alternativního vzdělávacího položil začátkem 20. století rakouský filosof a pedagog Rudolf Steiner. Pro více informací se podívejte ZDE. Hlavní prvky waldorfské pedagogiky:
Výuka v epochách:
- Výuka hlavních vyučovacích předmětů (český jazyk, matematika, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, chemie, biologie,…) vždy probíhá v ranních vyučovacích blocích (2x 45 min) po dobu
2 – 4 týdnů.
- Žáci se tak mohou lépe soustředit na jedno téma po delší dobu a více ho prožít a zpracovat.
- Ostatní předměty (anglický jazyk, hudební výchova, pracovní činnosti, eurytmie, tělesná výchova, výtvarná výchova,…) se vyučují v obvyklých 45 minutových vyučovacích hodinách.
Rytmus:
- Epochy i další vyučovací hodiny, jsou členěny na tři části: rytmickou (hra na flétnu, rytmizace, pohyb, říkanky, říkadla, motorická cvičení, atd.), vyučovací (učební látka) a vyprávěcí (tematické vyprávění na závěr epochy).
- Rytmus provází waldorfské vyučování denně po celý rok, včetně svátků a slavností a pomáhá dětem přirozeně prožívat okolní svět.
Třídní učitel:
- Pokud je to možné, třídní učitel vede a provází svou třídu od 1. až do 8. třídy.
Slovní hodnocení:
- Práce, snaha a chování dětí není motivováno známkami – vysvědčení má podobu slovního hodnocení.
HISTORIE ŠKOLY
- Škola zahájila svou činnost ve školním roce 1990/1991 jako experiment pod hlavičkou Zvláštní školy v Josefské ulici v Praze 1.
- Prvotní impuls k založení školy dala PaedDr. Jana Vášová.
- Vyučovat se začalo ve 2. a 3. ročníku, do těchto tříd byli žáci přiděleni vedením Zvláštní školy.
- V červnu roku 1991 se podařilo dosáhnout právní subjektivity, škola se osamostatnila a po udělení mezinárodního statutu Waldorfská začala užívat vlastní název Svobodná speciální škola Jana Amose Komenského.
- Ve školním roce 1991/1992 již probíhala výuka v 1. – 4. ročníku. Každý následující rok pak byla vždy otevřena nová první třída. V roce 2000 dosáhla škola plného počtu ročníků.
- Během své existence musela škola několikrát změnit působiště, v současné době sídlí v ulici Křejpského v Praze 4 na Opatově.
- Ve školním roce 2011/2012 škola oslavila 21. výročí svého působení.
Komentáře (0)
Napsat první komentářKomentáře ke škole (0)
Napsat komentář