Základní škola Campanus je Fakultní školou Univerzity Karlovy v Praze, Pedagogické fakulty.
Naši zkušení pedagogové se podílejí na přípravě budoucích učitelů, studenti u nás realizují svoji pedagogickou praxi. Škola pomáhá při tvorbě výukových materiálů, spolupracuje na didaktických výzkumech.
Usilujeme o vytvoření školy jako výchovně vzdělávací instituce s přátelskou a tvůrčí atmosférou, která spoluvytváří společenský, kulturní a sportovní život Jižního Města.
Vzdělávání na naší škole je založeno na čtyřech pilířích. Uvedené pilíře byly formulovány
ve zprávě mezinárodní komise UNESCO Vzdělávání pro 21. století:
- učit se poznávat
- učit se jednat
- učit se žít
- učit se být
Učit se poznávat
- pomáháme žákům získat základní návyky a dovednosti pro školní i mimoškolní práci;
- pomáháme žáků ujasnit si, v jakých zájmech a schopnostech vynikají a vedeme je k tomu, aby tyto schopnosti dále rozvíjeli;
- podílíme se na utváření hodnot a postojů, hrajících významnou roli v kultivovaném chování, zodpovědném rozhodování a respektování práv a povinností;
- učíme žáky učit se, a to tak, aby bylo možné těžit ze vzdělávacích příležitostí
v průběhu celého života.
Učit se jednat
- vedeme žáky k získání kompetence řešit různé často nepředvídatelné situace, pracovat v týmech, být iniciativní a ochotný brát ne sebe riziko, které je s činností i s ní souvisejícím rozhodováním spojeno;
- učíme žáky schopnosti tvořivě zasahovat a ovlivňovat prostředí kolem nás a angažovat se do jeho dění.
Učit se žít
- jsme si vědomi toho, že povinná školní docházka je hlavním obdobím, kdy žáci získávají zkušenosti ze sociálních vztahů ve skupině;
- účastí na společných projektech je vedeme k tomu, aby získávali pochopení pro ostatní lidi a přijímali myšlenky vzájemné závislosti;
- učíme se zvládat konflikty – v duchu úcty k hodnotám pluralismu, vzájemného porozumění a míru.
Učit se být
- usilujeme o to, aby se rozvíjela samotná osobnost člověka, který by byl schopen jednat s větší autonomií, samostatným úsudkem a osobní odpovědností;
- rozvíjíme osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se projevovat jako demokratický občan a to vše v souladu s obecně uznávanými mravními hodnotami;
- vytváříme pro žáky takové prostředí, aby vzdělávání dokázali maximálně využít pro svůj osobnostní rozvoj, aby se naučili schopnostem a dovednostem, které jim pomohou v dalším životě.
Za prostředky k dosažení těchto cílů považujeme:
- vzdělávací program školy Vzdělání, tolerance, integrace, který podporuje rozvoj myšlení, kreativity a zodpovědnosti za vlastní budoucnost;
- výchovně – vzdělávací činnost pedagogů;
- spolupráci s rodiči a ostatní veřejností;
- materiální a technické vybavení školy.
Výchovně – vzdělávací činnost
Jsme přesvědčeni, že školu tvoří učitelé. Pro optimální naplnění výchovně-vzdělávací činnosti na naší škole je, podle našeho přesvědčení, nezbytné:
- dodržovat úmluvu o právech dítěte v práci všech pracovníků školy;
- pracovat se školním vzdělávacím programem Vzdělání, tolerance, integrace tak, aby se žákům dostávalo elementárních a specifických kompetencí, i kompetencí sociálních a komunikativních;
- prohlubovat další jazykové vzdělávání žáků tak, aby se mohli ve vyšších ročnících zapojit do programů EU Comenius, Socrates;
- rozvíjet zájmy, schopnosti a dovednosti žáků, ovlivňovat jejich další profilaci rozšiřováním soustavy volitelných a nepovinných předmětů zaměřených podle podmínek školy na přírodovědné obory, výtvarnou, hudební a sportovní výchovu, dramatickou výchovu a praktické činnosti;
- zlepšovat kvalitu vyučování:
- rozvíjet samostatnost a tvořivost žáků volbou vhodných didaktických metod a forem práce s důrazem na samostatnou práci, aktivní spolupráci, využívání přirozené iniciativy žáků, využívání názoru, učebních pomůcek, didaktické i výpočetní techniky;
- vést žáky k práci s různými informacemi, k vytváření nejen vědomostí, ale i dovedností a schopnosti aplikovat získané poznatky, diskutovat, rozvíjet schopnost vyjadřovat své názory;
- zkvalitňovat výuku cizích jazyků;
- využívat hodnocení a sebehodnocení jako pozitivní motivaci.
- zkvalitňovat péči zdravotně postiženým žákům, podle závažnosti poruchy poskytovat:
- podpůrný výukový program;
- individuální péči (kombinace speciálně pedagogických postupů);
- v rámci prvního stupně individuální a skupinovou reedukaci poruch;
- v případě závažné poruchy vypracovávat plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací program (individuální integrace).
- poskytovat péči nadaným žákům, podle stupně nadání využívat:
- rozšiřování učiva tak, aby učivo postihovalo mezioborové vztahy;
- prohlubování učiva tak, aby obsahovalo další podrobnosti a detaily o probíraném učivu/tématu;
- seznamovat žáky a vyučující s nejnovějšími poznatky prostřednictvím Internetu.
- systematicky působit proti šikaně, násilí, vandalismu;
- ve vyučování se zaměřovat na rozvoj tvořivého myšlení žáků, účinnou motivací je povzbuzovat k zájmu o školní práci, zbavit vyučování stresu a napětí;
- systematicky hodnotit a kontrolovat vzdělávací výsledky žáků, klást důraz na diagnostický charakter hodnocení, vytvářet žákovská portfolia;
- podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků, využívat jejich poznatků ke zlepšení práce školy;
- organizovat pravidelná výjezdní zasedání pracovníků školy;
- zvyšovat podíl pracovníků na řízení, zlepšování práce školy;
- zkvalitňovat týmovou práci učitelského sboru jako jednoho z důležitých předpokladů pro vytváření pozitivního klimatu školy.
Spolupráce s rodiči a ostatní veřejností
Abychom se stali otevřenou spolupracující školou, je pro nás důležité:
- pokračovat ve čtvrtletních hodnoceních prospěchu a chování za účasti rodičů i žáků formou individuálních pohovorů – tripartita;
- seznamovat rodiče žáků s výukovými metodami na ukázkových hodinách;
- nabídnout možnost práce na Internetu nejen našim žákům;
- pokračovat ve dnech otevřených dveří pro rodičovskou i ostatní veřejnost;
- propagovat práci a úspěchy žáků na www stránkách školy, výstavách, v mediálních prostředcích;
- spolupracovat s Radou školy a Spolkem rodičů při ZŠ Campanus;
- dodržovat školní tradice.
Materiální a technické vybavení školy
Materiální a technické vybavení školy považujeme za nezbytné pro zkvalitnění a podporu učebního procesu. Abychom se stali “školou třetího tisíciletí”, usilujeme o:
- obnovu a dovybavení školy tak, aby byla zajištěna názornost a efektivita výuky;
- dokončení modernizace vybavení tříd a odborných učeben;
- průběžnou inovaci učebny PC;
- zřízení přestávkových odpočinkových koutů;
- zřízení informačního centra pro žáky a vyučující v žákovské knihovně;
- dovybavení učitelských kabinetů nábytkem a PC;
- další modernizaci budovy, která probíhá ve spolupráci s MČ Praha 11 a správní firmou Jihoměstská majetková a.s.
Komentáře (0)
Napsat první komentářKomentáře ke škole (0)
Napsat komentář