Střední škola Futurum Tomáše Jízdného otevírá gymnázium, bude připravovat studenty na zahraniční univerzity

Kromě zapojení technologií do výuky je pro Střední školu Futurum Tomáše Jízdného důležitý také indiv...
Číst článekSeminář Metodika Dobrý začátek byl pořádán 9. března 2022 v rámci projektu iKAP 2 – Komplexní program rozvoje klíčových oblastí pražského školství. Seminář byl veden lektorkami organizace Schola Empirica, která má patronaci nad implementací metodiky Dobrý začátek do praxe.
Každého učitele, který přemýšlí o pozitivním klimatu ve škole, třídě, o budování dobrých vztahů mezi dětmi, kolegy, napadá myšlenka, zda neexistuje ověřená metodika, která by mu pomohla toto přemýšlení usnadnit a najít cestu nebo alespoň pěšinku ke klíči na „dobrý začátek“. Dobrý začátek znamená pro dítě, které se ocitne v novém prostředí, vytvoření pocitu jistoty a bezpečí. Znamená jistotu, že je v prostředí, které mu naslouchá a chce mu skutečně porozumět. Je to prostředí, které hledá cestu, jak mu pomoci najít své pevné místo mezi ostatními, být přijímáno takové, jaké je. To vše s ohledem a respektem k ostatním dětem, v bezpečném prostoru, ve kterém platí společně vytvořená, srozumitelná pravidla.
Takovou oporou na cestě za vytvořením pozitivně laděného prostředí školy, dobrých vztahů mezi rodiči a učiteli, a hlavně bezproblémovým soužití dětí ve třídě, může být metodika Dobrý začátek. Metodika představuje konkrétní způsoby práce v oblasti podpory sociálních a emočních kompetencí dětí v předškolním věku. Není žádným experimentálním nováčkem, má svou třicetiletou historii úspěšného ověřování v praxi zahraničních škol.
Hlavními tématy metodiky je navazování a udržování dobrých vztahů ve škole, budování důvěry, vztahů a komunikace, pozitivní pozornost, uznání, chválení dítěte, podpora vhodného a kooperativního chování. Metodika se nevyhýbá ani tématům jako jsou řešení konfliktů ve třídě, strategiím práce s nevhodným chováním dětí, práci s emocemi, sebeovládání a zvládání vzteku agresivity – tedy náročným situacím.
V rámci jednodenního semináře se mohli učitelé pražských mateřských škol, budoucí učitelé (žáci střední pedagogické školy v rámci plnění odborné pedagogické praxe), ale i pedagogové z řad vzdělavatelů seznámit se základními principy metodiky. Seminář byl kvalitně veden lektorkami Mgr. Evou Hrubou a Mgr. Ludmilou Jirotkovou, které mají bohaté osobní zkušenosti s implementací metodiky, účastnily se zahraničních stáží a vedly Centra kolegiální podpory Dobrý začátek ve dvou krajích ČR. Na jejich lektorské činnosti bylo skutečně znát, že metodiku umí nejen představit, ale umí pro ni i nadchnout ostatní kolegy.
Během semináře se účastníci zaměřili na věnování pozitivní pozornosti, efektivní komunikaci – tréninku popisného jazyka, pozitivní zpětné vazby, pravidlům pěti prstů („Give me five“). Pro každého pedagoga je velkou výzvou práce s emocemi. Velkou pozornost proto vzbudila práce s „loutkou“, která pravidelně přichází mezi děti se svým osobitým příběhem.
Teoretické poznatky metodiky Dobrý začátek byly propojeny s praktickými ukázkami (konflikty mezi dětmi, přetahování o hračku) i video ukázkami (nahrávky z mateřských škol, kde se dle metodiky pracuje). V semináři byl dostatečný prostor i na dotazy a sdílení mezi pedagogy. Účastníci si také mohli prohlédnout vhodné pomůcky, které se dají v rámci této metodiky používat, tištěné materiály pro pedagogy, děti i rodiče, které byly k této metodice vydány.
Zpětná vazba semináře
Účastníci semináře hodnotili velmi pozitivně jeho průběh. Oceňovali vlídný, vstřícný a laskavý způsob komunikace lektorek, výbornou připravenost, nadšení a autenticitu.
Lektorky se snažily vyjít vstříc všem účastníkům, zajímaly se o jejich konkrétní očekávání a přizpůsobily adekvátně program semináře. Všemi účastníky byly vysoce ceněny praktické ukázky metodiky.
Konkrétní přínosy jednotlivým účastníkům:
Z průběhu semináře vyplynulo jednoznačné doporučení: pořádat více takových kurzů!
Autor: Dana Vlková, projektový tým iKAP2-KPRS
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář