Komentář PaedDr. Věry Jakoubkové k navrhované vyhlášce nahrazující vyhlášku č. 410/2005 Sb.
V rámci projektu IKAP 2 se scházejí a diskutují o aktuálních problémech odborníci na předškolní vzdě...
Číst článekPomoct učitelům změnit výuku tak, aby se v ní děti učily mimo jiné i zvládat stres, řešit problémy a udržovat dobré vztahy s jinými lidmi, chce Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). Připravila pro ně proto nový návod, který chce v tomto školním roce otestovat ve třech školách v Praze a Mostě. ČTK o tom informovala mediální zástupkyně ČOSIV Anna Francová. Větší důraz na rozvoj sociálních a emočních dovedností, které odborná společnost označuje anglickým slovem wellbeing, by podle ní měl být součástí připravovaných změn v učebních plánech škol. Revizi vzdělávacích programů chystá ministerstvo školství, hotová by mohla být v příštím roce.
Metodika s názvem 4R – Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience – má učitelům poskytnout podporu pro výuku na základních i středních školách. „Nabízí školám ucelený soubor aktivit pro žáky od prvních tříd základních škol až po poslední ročníky středních škol zaměřených například na rozvoj emoční gramotnosti, silné stránky osobnosti, řešení problémů, zvládání stresu nebo poznávání vlastní identity. Tematických oblastí je celkem osm a prolínají se všemi ročníky,“ uvedla manažerka projektu Veronika Bačová. Návod podle ní pomůže pedagogům otevírat v hodinách i relativně nová témata, jako jsou například genderové otázky.
Podle ČOSIV by moderní školství mělo žákům pomoci naučit se kromě jiného i celoživotně pečovat o své duševní zdraví, sebevědomí a respekt k druhým lidem. Učitelé ale podle odborné společnosti zatím někdy nevědí, jak k tomu ve svých hodinách přistoupit.
„Program 4R pomůže dětem, aby si do dospělosti odnesly důležité znalosti, dovednosti a postoje, které jim pomohou vést naplněný a spokojený život a úspěšně překonávat překážky, které je na jejich životní cestě potkají,“ řekla předsedkyně ČOSIV Lenka Felcmanová. Program by podle ní měl přispět k tomu, aby měly děti lepší podmínky pro učení, a působit také proti šikaně a užívání návykových látek.
ČOSIV chce v tomto školním roce podle návodu proškolit učitele tří škol v Praze a Mostě. „V pilotním projektu metodiku testujeme ve všech ročnících základní školy, na střední škole i odborném učilišti,“ řekla Bačová. Podle výsledku pilotáže chce pak organizace návod ještě upravit, než ho zdarma poskytne všem školám.
Soubor metodik 4R je původně z Austrálie, kde je oficiálním zdrojem pro školní vzdělávací program, doplnila Francová. Odborníci z ČOSIV podle ní program se souhlasem autorů přepracovali pro podmínky českého školství.
Zdroj: ČTK
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář