Cermat: Přihlášku na SŠ si v druhém kole podalo více než 11.700 uchazečů

Přihlášku na střední školu si ve druhém kole podalo více než 11.700 uchazečů, řekl ČTK ředitel státn...
Číst článekŽáci čtvrtých tříd základních škol, kde se učí matematiku takzvanou Hejného metodou, jsou v matematice v průměru lepší než ostatní děti. Vyplývá to ze studie Hejného metoda výuky matematiky v mezinárodním výzkumu TIMSS, kterou vypracoval Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a na svém webu zveřejnila Nadace České spořitelny. O studii ČTK informovala mluvčí neziskové organizace EDUin Pavla Lioliasová. Výsledky výzkumu však zároveň ukázaly, že obliba matematiky není ve školách s Hejného metodou vyšší než u jiných žáků.
Takzvaná Hejného matematika je založená na konceptu, podle kterého má dítě objevovat matematiku samo, pomocí her a tvůrčích úkolů. Metodu využívá při výuce podle společnosti H-mat přes 750 ze zhruba 4100 základních škol v ČR. Její propagátoři tvrdí, že vede k hlubšímu porozumění matematice. Naopak kritici Hejného metodě vytýkají, že se nedostatečně věnuje nacvičování běžných výpočtů, může vést k nepochopení matematiky a pomalosti při počítání.
Aktuální studie Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání však ukázala, že žáci s výukou Hejného metody za ostatními dětmi nezaostávají a naopak v některých úlohách jsou proti nim lepší. Podle vedoucího výzkumného týmu z Pedagogické fakulty UK Davida Gregera se to týká zejména řešení náročnějších úloh, které vyžadují používání matematických znalostí i uvažování.
Autoři průzkumu ale zároveň varovali před přeceňováním lepšího výsledku žáků vyučovaných Hejného metodou. Upozornili, že rozdíl mezi žáky s Hejného metodou a bez ní se při mezinárodním testování TIMSS z roku 2019 proti roku 2015 snížil. V roce 2019 totiž pravděpodobně v testech bylo víc úloh, které vyhovují žákům s běžnou výukou matematiky.
Alespoň některé prvky Hejného metody zařazovalo do výuky v roce 2017 podle průzkumu České školní inspekce v pátých třídách 43 procent učitelů. „Překvapilo nás, že pouze polovina z nich používá učebnice autorského kolektivu profesora (Milana) Hejného,“ řekl Greger. Data podle něj ukázala, že žáci ve třídách s Hejného učebnicemi dosahují lepších výsledků než tam, kde se Hejného matematiku učí bez příslušných učebnic.
Vědci rovněž zkoumali, zda je pravda, že Hejného metoda zlepšuje vztah žáků k matematice, jak tvrdí její propagátoři. To se podle vědců ale nepotvrdilo. Obliba matematiky ani sebedůvěra v matematice se podle průzkumů u žáků vyučovaných Hejného metodou neliší od ostatních žáků, uvedli autoři studie. Připomněli, že podle zjištění z roku 2019 patří ČR k zemím s podprůměrnou oblibou matematiky, přičemž její popularita klesala stále od roku 1995. Zároveň platí, že čtvrťáci mají matematiku radši než osmáci.
Srovnání efektivity výuky s Hejného metodou a bez ní se v minulých letech věnovaly už i jiné průzkumy. Podobně jako aktuální studie jejich výsledky potvrzovaly, že žáci s Hejného metodou dosahují srovnatelných, resp. i lepších výsledků než ostatní.
Zdroj: ČTK
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář