Střední škola Futurum Tomáše Jízdného otevírá gymnázium, bude připravovat studenty na zahraniční univerzity

Kromě zapojení technologií do výuky je pro Střední školu Futurum Tomáše Jízdného důležitý také indiv...
Číst článekEvropská komise představila 18. ledna dva zásadní dokumenty pro vysokoškolské vzdělávání v Evropě.
Součástí „balíčku pro vysokoškolské vzdělávání“ je očekávaná Evropská strategie pro univerzity a návrh Komise na doporučení Rady o efektivní mezinárodní spolupráci v oblasti vysokoškolského vzdělávání.
Strategie jsou zasazeny do kontextu současných společenských výzev, kterým Evropa čelí. Mezi ně patří jak zelená a digitální transformace, tak boj proti pandemii Covid-19 či stárnutí evropské populace. V řešení těchto výzev by měly sehrát klíčovou roli právě vysokoškolské instituce, jelikož na jejich půdě se propojuje vzdělávání s výzkumem a inovacemi. Mají tak jedinečný potenciál přispět k post-pandemické obnově a formování udržitelné a odolné společnosti. Obě zmíněné iniciativy proto budou univerzity v tomto úsilí podporovat.
Komise přichází s komplexní a hutnou strategií obsahující konkrétní kroky, akce a iniciativy, jejichž prostřednictvím plánuje dosáhnout následujících čtyř cílů:
1. Posílení evropské dimenze ve vysokoškolském vzdělávání a výzkumu
2. Podpora univerzit v prosazování evropského způsobu života
3. Podpora postavení univerzit jakožto aktérů změny v zelené a digitální transformaci
4. Podpora univerzit jakožto tahounů Evropské unie na globální úrovni
Strategie poukazuje také na to, že univerzitám chybí adekvátní finanční podpora. Vysokoškolský sektor tak bude podporován více a z různých zdrojů EU – kromě programů Erasmus+ a Horizont Evropa také z programů Digitální Evropa a InvestEU, ze strukturálních fondů (ESF, EFRR) či z Nástroje pro oživení a odolnost. Komise se zaměří na synergie mezi programy a bude se snažit více podporovat kvalitní projekty – zavede např. Seal of Excellence, tzv. pečeť kvality, která se už osvědčila v rámci Horizontu Evropa.
Komise plánuje do poloviny roku 2024 podpořit následující klíčové iniciativy, které se neobejdou bez hlubší mezinárodní spolupráce:
Evropské univerzity: Komise bude i nadále podporovat tyto ambiciózní nadnárodní aliance. Do poloviny roku 2024 má v plánu vytvořit až 60 aliancí sdružujících přes 500 univerzit. Orientační rozpočet iniciativy pro období 2021–2027 činí 1,1 mld eur. Ačkoli se jedná o aktivitu v rámci Erasmus+, plánuje se podpora také z programů Horizont Evropa, Digitální Evropa či dalších finančních nástrojů.
Společný evropský diplom: Komise bude pracovat na uznávání mezinárodních kvalifikací studentů a usnadnění zavádění společných programů.
Právní statut aliancí: Cílem je zavedení právního statutu pro univerzitní aliance, přičemž první kroky by měly být pilotovány již letos.
Evropská studentská karta: Komise se bude snažit o rozšíření používání karty např. tím, že v roce 2022 zavede unikátní digitální identifikaci European Student Identifier u všech studentů účastnících se mobilit, v polovině roku 2024 pak u všech univerzitních studentů.
Tato priorita zahrnuje podporu diverzity a inkluzivity vysokoškolského vzdělávání i výzkumu včetně prosazování demokratických hodnot a akademické svobody. Dále také podporu relevance a kvality v oblasti celoživotního vzdělávání, získávání a rozvoje dovedností (re-skilling a up-skilling). V kontextu zvyšování kompetencí je akcentováno posílení spolupráce univerzit s průmyslem – nabízí se např. synergie mezi aliancemi Evropských univerzit a Centry excelence odborného vzdělávání či tvorba tzv. living labs.
Ve vysokém školství se propojuje vzdělávání s výzkumem, inovacemi a službou veřejnosti – univerzity proto mají jedinečnou možnost přispět k digitální a zelené transformaci. S tím souvisí mimo jiné rozvoj dovedností a kompetencí, ale i technologií zásadních pro udržitelnější a digitálnější budoucnost.
Strategie si klade za cíl také posílení konkurenceschopnosti evropských univerzit na globální úrovni a zvýšení atraktivity Evropy nejen coby perspektivní studijní a výzkumné destinace, ale také coby žádaného partnera v oblasti výzkumu a inovací. V tomto směru Komise navrhuje držet se jednotného postupu Team Europe, podporovat iniciativu Study in Europe, mezinárodní mobilitu, spolupráci s prioritními partnerskými regiony i rozvoj společných studijních programů (např. Erasmus Mundus).
Návrh Komise na doporučení Rady má za cíl přispět k tomu, aby se nadnárodní spolupráce ve vysokoškolském vzdělávání posunula na další úroveň. Podporuje zejména větší sdílení kapacit a zdrojů, zavádění společných diplomů i studijních programů, uznávání kvalifikací a studijních výsledků napříč Evropou či synergie mezi vzděláváním a výzkumem. Zaměřuje se také na celoživotní vzdělávání, rozvoj potřebných dovedností a kompetencí.
Komise vyzývá členské státy a univerzity, aby o těchto strategiích diskutovaly, členské státy nyní čeká také projednávání návrhu Komise na doporučení Rady. Více se dočtete v tiskové zprávě Evropské komise.
Zdroj: Dům zahraniční spolupráce (www.dzs.cz)
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář