Střední škola Futurum Tomáše Jízdného otevírá gymnázium, bude připravovat studenty na zahraniční univerzity

Kromě zapojení technologií do výuky je pro Střední školu Futurum Tomáše Jízdného důležitý také indiv...
Číst článekTo bylo hlavním tématem webináře, který se uskutečnil díky projektu iKAP 2-KPRS. V rámci aktivity KA 06: Program pro růst kvality praxí žáků pedagogických oborů v prostředí MŠ spolupracujeme s 30 mateřskými školami a DDM a v průběhu screeningu zjišťujeme průběh praxí studentů. Seminář vznikl na podnět vzdělavatelů, tj. pedagogických středních a vyšších odborných škol a také mentorů pedagogických praxí z mateřských škol. Vzdělávání se ujaly dvě odbornice na slovo vzaté z Pedagogické fakulty Jihočeské Univerzity Mgr. Eva Svobodová a Mgr. Veronika Kadlecová. Konal se online ve dvou dnech 9. a 23. 2. 2022.
Účastnicemi byly převážně učitelky, ředitelky a vedoucí praxí z mateřských škol, Center předškolních dětí při DDM, kolegyně z řad tutorek, které vedou praxe na středních a vyšších nejen pedagogických školách.
A co bylo hlavní náplní webináře? Zde je několik postřehů:
S hodnocením studenta na praxi, tzv. rozborem, se potýká valná část vzdělavatelů i mentorů vedoucích praxe. Jak studenta pozitivně a konstruktivně hodnotit a tím ho kvalitně připravovat na budoucí povolání a jeho rizika, je často skutečným pedagogickým oříškem. Motivovat, kvalitně připravit a neodradit od budoucí profese, je asi ta nejlepší rada zkušených mentorů. Ale je to skutečně tak snadné? I na tyto otázky hledal odpovědi seminář.
První den setkání byl zaměřen na pozitivní hodnocení s možností si ho vyzkoušet na vlastní kůži.
Po společném sdílení očekávání ze semináře a představení se, lektorky zapojily kolem 30 účastnic semináře do praktického aktivního hodnocení studenta. Společně shlédly videoukázku z praxe, kterou následně sami hodnotily. Měly si sami položit otázku a zároveň na ni odpovědět: Za co by studentku pochválily? Ukázalo se, že i tato jednoduchá otázka může být pro mnohé z nás problém. Většina nacházela kladné odpovědi, ale našly se i tací, co nezapomněly v pochvale uvést hned několik výtek. Už tímto prvním úkolem, byli účastnice vystaveny nelehkému úkolu. Jak u studenta vyzdvihnout jeho přednosti a v jeho výstupu hledat především klady. Následně může samozřejmě přijít i konstruktivní kritika, ale je třeba vždy myslet především na to, aby studenta skutečně posunula dál, pomohla mu zorientovat se, nalézat rizika a hledat řešení problémů. Během semináře vyvstala další témata k diskusi, která jsou často nedílnou součástí hodnocení. Na tyto témata hledal odpovědi další díl semináře.
Ten začal znovu prací ve skupinách na určená témata:
1) Co by asi měl zvládnout na praxi student VOŠ v 1., 2. a 3. ročníku?
2) Co by měl zvládnout student 1. a 2. ročníku SOŠ?
3) Co by měl zvládnout student 3. a 4. ročníku SOŠ?
4) Jaká jsou rizika učitelského povolání, čeho se vyvarovat?
Skupiny témata podrobně rozebíraly a pak je “mluvčí” skupiny odprezentoval. Shrnutí doplňovali svými postřehy jednotliví seminaristé a tím se i probudila další diskuse nad individualizací požadavků na jednotlivé studenty s ohledem na jejich věk, zkušenosti a dovednosti.
Seminář byl skutečně podnětný, prakticky zaměřený a aktivní zájem zúčastněných to jen potvrdil.
Mgr. Ivana Mrklasová
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář