Vznikla Sjednocená metodika praxí v mateřských školách. Ke stažení je k dispozici pro všechny a zdarma.
Metodika je volně ke stažení zde nebo po načtení QR kódu. Sjednocená metodika praxí vznikal...
Číst článekKvalitu výsledků odborných praxí budoucích předškolních pedagogů ovlivňuje propojení jejich tří hlavních subjektů, kterými jsou:
Názory a postoje prvních dvou skupin, tedy mentorů ze cvičných mateřských škol a zástupců vzdělavatelů, jsme již na mnohých našich setkáních zjišťovali. Na několika kulatých stolech, seminářích i workshopech jsme měli možnost se o postojích, dobrých zkušenostech i případných problémech hodně dozvědět. Zatím nám však chyběl pohled třetí a z hlediska projektu velmi důležité skupiny, samotných praktikantů.
Proto byl 7. kulatý stůl dne 18. 10. 2022 věnován setkání s nimi. Tentokrát se setkání konalo v nově zrekonstruované budově Centra volného času Marie Montessori – středisku odborné praxe při VOŠ a SOŠ pedagogické v Praze 6, v Dejvicích. Obsah setkání připravily dvě vyučující školy, které zde vedou i odborné praxe – Mgr. Dana Vlková a Mgr. Markéta Simandlová. Tentokrát tu ale byly ne v roli vyučujících, ale spíše konzultantů, organizátorů a zejména v roli naslouchajících.
Po krátkém přivítání metodička projektu Mgr. Hana Nádvorníková studentům krátce představila projekt a jeho cíle, ale zejména smysl dnešního setkání. Potom se představili všichni přítomní – vyučující i studenti. Seznámení proběhlo i jako krátká „ledolamka“ – každý řekl něco o svých zájmech; zálibách. Uvolněnou atmosféru doplnilo i přichystané občerstvení, ale hlavně velmi pohodový způsob komunikace obou vyučujících.
Přítomní praktikanti byli jak ze střední pedagogické školy, tak z vyšší odborné školy a byli z různých ročníků. Proto byly jejich názory poměrně různorodé a pro všechny přítomné velmi důležité.
Otázky k dnešnímu setkání připravily obě vyučující školy a se týkaly jednotlivých fází praxí:
1. fáze
Co vám pomohlo dobře nastartovat praxi v jejím počátku (to je například přivítání v MŠ, jak jste byli představeni v MŠ ostatním zaměstnancům, dohodnutí na způsobu přípravy, komunikace mezi učitelkami, práce s portfoliem, nahlédnutí do dokumentace atd.)
2. fáze
Co vám pomohlo úspěšně a v příjemné atmosféře realizovat praxi? (spolupráce s učiteli, možnost využít metodických materiálů, podpora ze strany mentora, zpětná vazba, možnost účastnit se jiných aktivit MŠ…)
3. fáze
Co by nemělo chybět na závěr praxe? Jaká je ideální forma zpětné vazby na závěr praxe, co vás nejvíce posouvá dál?
Na vlastní aktivitu se praktikanti rozdělili do tří skupin. Každá skupina postupně promýšlela a odpověděla na výše uvedené otázky, které již byly připraveny na stanovištích a ke kterým praktikanti zapsali svoje názory a postřehy.
Na závěr jednotlivé skupiny názory shrnuly a prezentovaly je před ostatními.
Všechny skupiny pracovaly s velkým zaujetím, bylo zřejmé, že je možnost vyjádřit se k praxi velmi oslovila, jejich názory byly otevřené a velmi konstruktivní.
A jaké byly nejčastější názory k jednotlivým okruhům? Co by si studenti přáli, co by jim nejvíce pomohlo? Tohle jsou záznamy nejdůležitějších písemných i ústních podnětů, které si praktikanti připravili a které pak zazněly v jejich prezentaci:
K 1. fázi – zahájení praxe
Ve 2. fázi – tedy v průběhu praxe by praktikanti nejvíce ocenili:
Při 3.fázi – ukončení a závěr praxe
Ve svých názorech byli praktikanti velmi otevření, upřímní. Jejich podněty budou využity při tvorbě metodiky praxí i jako jedno z témat vzdělávacího cyklu pro mentory.
Autor: Mgr. Hana Nádvorníková, metodička projektu KA06 „ Program pro růst kvality praxí žáků pedagogických oborů v prostředí MŠ“
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář