EDUin.cz: Chyba není ostuda. Rozhovor s finalistkou Global Teacher Prize Czech Republic 2025 Radkou Jelínkovou
Ačkoli finalistka Global Teacher Prize Czech Republic 2025 Radka Jelínková působí na běžně velké zák...
Číst článekMáme za sebou již 9. kulatý stůl na téma: Pedagogická praxe a inkluze. V krásných historických prostorách Hospodářské komory na Kafkově náměstí se sešlo kolem 30 zájemců o toto téma. Byli zde mentoři, učitelé i ředitelé mateřských škol a dalších předškolních institucí, nechyběli zástupci vzdělavatelů ze středních oborných škol, a to jak státních, tak i soukromých a další zájemci.
V úvodu hlavní metodička Mgr. H. Nádvorníková, shrnula celý projekt iKAP 2., který směřuje ke zkvalitnění pedagogických praxí a 9. Kulatý stůl je jeho dalším logickým pokračováním. Seznámila účastníky s následujícím programem a vyzvala další zúčastněné ke krátkému představení a sdílení vlastní zkušenosti s touto problematikou.
Následně vyzvala další garantka projektu I. Mrklasová ke krátkému brainstormingu nad otázkami:
Po krátké diskusi a sdílení další pozvaný host – speciální pedagožka paní PhDr. Miroslava Měchurová z SPC Klíč předložila své zkušenosti s inkluzí s různými druhy a stupni specifických potřeb dětí. Dotkla se také legislativního opatření a spolupráce předškolních institucí a PPP.
Následně se slova ujala garantka Mgr. I. Mrklasová a sdílela s dalšími kolegy své vlastní osobní zkušenosti s vedením pedagogické praxe v inkluzivní třídě a o jejím obecném významu. Účastníci kulatého stolu shlédli podnětnou prezentaci a mohli klást dotazy k jednotlivým problémům, které se při vedení praxe mohou vyskytnout. Především jde o dodržení bezpečnosti při vedení praxe v inkluzivní třídě. Jednotlivé opatření lze krátce shrnout do těchto bodů:
Po společné diskusi a přestávce se slova ujala mentorka a zástupkyně ředitele z Mateřské školy Malkovského v Praze – Letňanech M. Postránecká Dis. a sdílela své zkušenosti s vedením pedagogických praxí a inkluzí dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Práce s těmito dětmi, je specifická a klade na pedagoga vysoké nároky vzhledem k tomu, že dítě prakticky nerozumí a neumí mluvit stejnou řečí jako pedagog, potažmo praktikant, přicházející na praxi. I tady je třeba, aby těmto dětem svoji práci přizpůsobil. Přitom je dobré dodržovat vhodné zásady:
Za těchto podmínek je praxe v inkluzivní třídě velkým přínosem jak pro praktikanta, tak často i pro mentora i děti samotné.
Poté se slova ujala opět I. Mrklasová a zabývala se tentokrát podrobným zpracováním přípravy praktikanta. Podrobná příprava by měla obsahovat podrobnou organizaci činností, individualizaci jednotlivých cílů, rozdělení třídy, práce jen s dítětem s SPV, cíle činností, metody práce, krizové situace a momenty při vedení praxe.
Posledním bodem byla problematika spolupráce praktikanta a asistenta pedagoga v inkluzivní třídě. Garantka I. Mrklasová vysvětlila kompetence asistenta pedagoga, osobního asistenta, zásady teamové spolupráce, důraz na plánování, předvídání, vhodné rozdělení prostoru třídy při některých aktivitách a doporučení nechat praktikanta si v rámci možností vyzkoušet práci asistenta pedagoga.
Před ukončením společného a velmi zdařilého a podnětného setkání nechyběla plodná diskuse a sdílení vlastních dalších zkušeností jednotlivých pedagogů i zástupců vzdělavatelů. Zazněly zde podněty, které by mohly být opět zahrnuty do společné Metodiky k vedení pedagogických praxí. Dle ohlasů bylo patrné, že inkluze a pedagogická praxe je velmi aktuální a 9. kulatý stůl se velmi vydařil.




Autor: Ivana Mrklasová
Komentáře k článku (0)
Napsat komentář